مجله

سومین جلسه یک روز یک هنرمند با جناب فرهنگ‌فر و رونمایی کتاب عارفه سلیمانی

یک روز یک هنرمند-حسن فرهنگ‌فر-رونمایی کتاب-عارفه سلیمانی-من فقط یک آدم تشنه بودم-نشر چهره مهر

سومین جلسه یک روز یک هنرمند با دعوت از آقای فرهنگ‌فر در دفتر کوچک نشر چهره مهر در یکشنبه نهم اردیبهشت تشکیل شد. با توجه به اینکه رونمایی کتاب عارفه سلیمانی نویسنده جوان نیز مصادف با همین جلسه بود، به پیشنهاد آقای فرهنگ‌فر در ابتدا عارفه سلیمانی اولین داستان از مجموعه داستان من فقط یک آدم تشنه بودم را خواند.

پس از آن آقای فرهنگ‌فر ضمن اشاره به اهمیت بیش از پیش خواندن و بازنویسی‌های مکرر از ویراستاری به عنوان یکی از آیتم‌های مهم در داستان یاد کرد. همچنین شیوه انتخاب فرم، راوی و موضوع را از اصلی‌ترین آیتم‌های به ثمررسانی یک داستان نامید.

او در ادامه گفت که در جلسه رونمایی نقد انجام نمی‌گیرد، ولی گفته‌ای که باعث شود زخمی بر جان نویسنده وارد شود تا حداقل بگوید در آینده به کوری چشم تو هم که شده خوب خواهم نوشت، ایرادهایی از وجود بعضی از قیود و بعضی از جملات در داستان گرفت و با اشاره به اینکه ایشان دبیر ادبیات بوده است، گفت اشاره‌اش به خانم سلیمانی صرفا جهت پیشرفت او در آثار بعدی‌اش می‌باشد.

در ادامه جلسه رونمایی کتاب عارفه سلیمانی دوستان حاضر در جلسه در مورد شخصیت‌پردازی و انتخاب محتوای اثر و از ارتباط ملموسی که توانستند با داستان بگیرند صحبت نمودند و آقای فرهنگ‌فر با تأکید بر نظراتش ابراز داشت شاید پس از بارها بازنویسی داستان ناب‌تر می‌شد.

همچنین به عنوان یک تجربه شخصی گفتند که سه سال مدام چهارشنبه‌ها به تهران می‌رفته تا داستان‌هایش توسط اساتید خوانده شود تا بتواند با درک ایرادات آن در راه بهتر نوشتن قدم بردارد. سپس اهمیت دامنه لغات بالای یک نویسنده توسط حضار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین تفاوت در خواندن داستان یا شنیدن آن.

پس از آن خانم شهلا شهابیان ویراستار اثر از نقاط قوت نگاه عارفه سلیمانی و خلق تصاویر زیبا توسط او صحبت نمود و از چینش به عمد کلمات و از الگوی ذهنی نویسنده که تصویر خوبی به خواننده می‌دهد یاد نمود و گفت نکته کانونی هدف یک داستان جایی‌ست که نویسنده می‌خواهد حس آن را به خواننده منتقل کند و خانم سلیمانی در انتقال این حس موفق بوده است.

به هر حال خانم سلیمانی سال‌هاست که داستان می‌خواند و تصاویری زیبا خلق می‌کند ممکن است گاهی حس یا ثقل داستان از دست نویسنده لغزیده باشد و من به عنوان ویراستار با حفظ وفاداری به محتوای اثر و زبان نویسنده تا جایی که در توانم بود با صحبت با نویسنده سعی در برطرف کردن آن نمودم.

سپس آقای شهرستانی تأکید نمودند که ذکر بعضی از نکات به معنای سرکوب اثر نیست ولی روی‌هم‌رفته امر ویرایش امری بسیار علمی است و نمی‌توان بخشی از آن را به خواننده منتقل نمود، زیرا موسیقی متن باید رعایت شود.

شهابیان اشاره کرد که روان‌پریشی راوی در داستان اول به دلیل مشکلاتی که دارد کاملا معقول است و شهرستانی معتقد بود که با ذکر این عنوان نباید نویسنده را توجیه نمود و قطعا ویراستار به نوعی با نویسنده و متن او مهربان بوده ‌است. درحالی‌که در چاپ اثر باید بسیار بی‌رحم و جدی بود. خودبه‌خود شتاب دادن به چاپ اثر باعث می‌شود محصول نهایی خیلی مطلوب نباشد.

شهابیان معتقد بود که از این کتاب نویسنده به عنوان یک تجربه در آینده یاد خواهد کرد و شهرستانی به سلیمانی گفت که شجاعانه با انتشار اثر برخورد کرده است و بالطبع آینده بسیار خوبی در انتظار اوست که خواندن با استناد به گفته جناب رضا دمانکش از شاعران حاضر ساحت خویش را دارد و نوشتن تجربه‌های جدید زیستی را مقابل نویسنده می‌گذارد.

جناب فرهنگ‌فر خطاب به خانم سلیمانی گفت که داستان‌هایش مطالب تازه‌ی بسیاری داشت که از ویژگی‌های بارز این اثر است. پس از آن شیوا پورنگ ضمن گفتن خیر مقدم به مدعوین از اهمیت نقطه شروع کار نویسنده صحبت کرد، زیرا او معتقد است تا کی یک نویسنده می‌تواند در حلقه‌های محدود انجمن‌های داستانی داستان بخواند و از نظرات یک عده محدود نویسنده استفاده کند.

زیرا پس از انتشار اثر دیگر این کتاب متعلق به دیگران است و او مخاطبان بیشتری پیدا خواهد کرد، چه ناشر کتاب‌ را برای منتقد بفرستد چه نویسنده تمام نسخه‌های آن را هدیه بدهد، با نظرات مختلفی روبه‌رو می‌شود که به او تجربه زیستی جدیدی می‌دهد و نگاه تازه‌ای نسبت به اثر خود پیدا می‌کند.

همچنین تا زمانی‌که نویسنده شجاعت چاپ اولین اثر خود را نداشته باشد ممکن است به روزی برسد که ببیند عمری از او گذشته و هنوز کاری نکرده و متوقف شده است. سپس در حالی که برای تمام نویسندگان جوان آرزوی این نقطه شروع را کرد به خانم سلیمانی بابت شجاعتش در چاپ اثرش تبریک گفت و گفت راه روشنی برایش در این وانفسای سیاه می‌بیند.

سپس آقای فرهنگ‌فر اولین داستان از مجموعه “هنوز اتفاق نیفتادم” که جدیدترین اثر ایشان از بین یازده عنوان کتاب در حوزه شعر، رمان و داستان کوتاه است را خواند و حضار به تجزیه تحلیل آن پرداختند و در خصوص راوی، اتفاقات داستانی و زوایای دید آن صحبت کردند.

همچنین حضار در مورد استفاده درست و به جا از کلمات در داستان آقای فرهنگ‌فر و شیوه‌های اشتباه رایج در شبکه‌های اجتماعی گفتگو نمودند. در انتها آقای فرهنگ‌فر، خانم شهلا شهابیان و نویسنده از اثر رونمایی نمودند و عارفه سلیمانی کتابش را برای خریداران امضا نمود.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>